Ésta es la web de la Asociación de Psiquiatría Americana, y ésta es la del DSM-V. El manual diagnóstico de enfermedades mentales DSM-V ya ha sido publicado (18 de mayo de 2013). A la venta, desde el miércoles 22 de mayo. La primera versión española saldrá en octubre de 2013.
Problema relacional entre padres e hijos tiene ahora un debate en el DSM-5, y no sólo una etiqueta. El análisis explica que los problemas cognitivos en un problema relacional entre padres e hijos "pueden incluir atribuciones negativas de las intenciones del otro, hostilidad o culpabilización del otro, y sentimientos injustificados de distanciamiento." Esa es una descripción bastante buena de la visión de un niño de un padre alienado, a pesar de que existe un uso desafortunado de la plabra "distanciamiento" [estrangement].
Maltrato psicológico infantil es un nuevo diagnóstico en el DSM-5. Se define como "actos verbales o simbólicos no accidentales de los padres o cuidadores que causan, o tienen el razonable potencial de causar, un daño psicológico significativo a un niño." En muchos casos, el comportamiento del progenitor alienante constituye abuso psicológico niño.
Niños afectados por angustia de relación parental es otro nuevo diagnóstico en el DSM-5. Debería utilizarse "cuando sea objeto de atención clínica si los efectos negativos de la discordia en la relación parental (por ejemplo, altos niveles de conflicto, angustia o menosprecio) sobre un niño en la familia, incluyen efectos sobre los trastornos mentales del niño u otros trastornos físicos." Eso también es una buena descripción de cómo se produce la alienación parental.
Trastorno ficticio impuesto a otro es la terminología DSM-5 para el trastorno ficticio por poderes o trastorno de Munchausen por poder. Su definición es "falsificación de signos o síntomas físicos o psicológicos, o la inducción de la lesión o enfermedad, en otro, asociada con el engaño identificado." En algunos casos, eso describiría el comportamiento del progenitor alienador.
Síntomas delirantes en el compañero de una persona con trastorno delirante es la terminología DSM-5 para el trastorno psicótico compartido o folie a deux. La definición es: "En el contexto de una relación, el material delirante del compañero dominante proporciona contenido para la creencia delirante del individuo que, de otro modo, puede que no cumpla plenamente los criterios para el trastorno delirante."
El 29 de mayo se publicó en la web de la National Parents Organization (NPO) de EE.UU. lo siguiente (más abajo copiaré la traducción de google):
Inclusion of Concepts Describing Parental Alienation in DSM-5 Strengthens Child Health in the Aftermant of Divorce
May 29, 2013
Release of Parental Alienation Study Group, International Task Force
Family unity took a major step forward at the American Psychiatric
Association’s annual meeting in San Francisco on May 18-22, 2013, with
the inclusion of language that describes the serious mental health
problem of parental alienation. For the first time, mental health
professionals in the U.S. will have officially recognized concepts to
diagnose children who experience parental alienation, strengthening the
case against parents who strive to alienate children during divorce.
“This is an important advance for the psychological health of
children and families,” said William Bernet, MD. Bernet is a leader of
the Parental Alienation Study Group, the international task force that
submitted the proposal to include parental alienation in DSM-5. Bernet,
professor emeritus at Vanderbilt University School of Medicine, said,
“Including language that is specifically applicable to parental
alienation empowers the mental health and legal communities to address
this important problem more directly and with greater clarity. These
revisions to DSM-5 will reduce the harm that parental alienation causes
to families.”
Parental alienation is a mental condition in which a child – usually
one whose parents are engaged in a high-conflict separation or divorce –
allies strongly with one parent and refuses without good cause to have a
relationship with the other parent. This process takes place when a
parent or caregiver encourages the child’s rejection of the other
parent. Parental alienation is driven by the false belief that the
rejected parent is evil, dangerous, or not worthy of affection. When the
phenomenon is properly recognized, the condition is preventable and
treatable in many instances.
DSM-5 now includes the new diagnoses of “child psychological abuse”
and “child affected by parental relationship distress.” Moreover,
“parent-child relational problem” refers to the concept of parental
alienation, although the actual words “parental alienation” are not in
DSM-5. Depending on the circumstances, each of these three diagnoses can
be used in cases of parental alienation.
- Child psychological abuse is defined as “nonaccidental verbal or symbolic acts by a child’s parent or caregiver that result, or have reasonable potential to result, in significant psychological harm to the child.” In many instances, the behavior of the alienating parent constitutes child psychological abuse.
- Child affected by parental relationship distress should be used “when the focus of clinical attention is the negative effects of parental relationship discord (e.g., high levels of conflict, distress, or disparagement) on a child in the family, including effects on the child’s mental or other physical disorders.“ That is a very good description of how parental alienation comes about.
- Parent-child relational problem now has a discussion in the text of DSM-5. The discussion explains that cognitive difficulties in parent-child relational problem “may include negative attributions of the other’s intentions, hostility toward or scapegoating of the other, and unwarranted feelings of estrangement.” That is a very good description of a child’s view of the alienated parent.
The Parental Alienation Study Group consists of a highly credentialed
group of mental health and legal professionals and other individuals
who are experienced in identifying and treating parental alienation. The
Parental Alienation Study Group initially proposed in 2008 that
parental alienation should be included in DSM -5. Their complete
proposal was published as Parental Alienation, DSM-5, and ICD-11 (Charles C Thomas Publishers, 2010). The Parental Alienation Study Group includes 130 individuals from 30 countries.
Fuente: http://www.nationalparentsorganization.org/component/content/article/16-latest-news/20975-inclusion-of-concepts-describing-parental-alienation-in-dsm-5-strengthens-child-health-in-the-aftermath-of-divorce
Traducción de google:
La
inclusión de los conceptos Describiendo Alienación Parental en el DSM-5 fortalece la salud infantil en el Aftermant de Divorcio 29 de mayo 2013
La liberación de los padres de Estudio alienación, Grupo de Trabajo InternacionalLa
unidad familiar dio un gran paso hacia adelante en la reunión anual de
la Asociación Americana de Psiquiatría en San Francisco el 18 a 22 may
2013, con la inclusión de un lenguaje que describe el problema de salud
mental grave de alienación parental. Por
primera vez, los profesionales de salud mental en los EE.UU. se han
reconocido oficialmente conceptos para el diagnóstico de los niños que
experimentan la alienación parental, el fortalecimiento de la causa
contra los padres que se esfuerzan por alejar a los niños durante el
divorcio."Este es un avance importante para la salud psicológica de los niños y las familias", dijo William Bernet, MD. Bernet
es líder del Grupo de Estudio de la Alienación Parental, el grupo de
trabajo internacional que haya presentado la propuesta de incluir la
alienación parental en el DSM-5. Bernet,
profesor emérito de la Facultad de Medicina de la Universidad
Vanderbilt, dijo: "La inclusión de un lenguaje que es específicamente
aplicable a la alienación parental permite a las comunidades de salud
mentales y legales para hacer frente a este importante problema más
directamente y con mayor claridad. Estas revisiones al DSM-5 se reducirá el daño que la alienación parental causa a las familias ".La
alienación parental es un estado mental en el que un niño - por lo
general uno cuyos padres se dedican a la separación de alto conflicto o
divorcio - aliados fuertemente con uno de los padres y se niega sin
motivo justificado para tener una relación con el otro padre. Este proceso tiene lugar cuando un padre o cuidador fomenta el rechazo del otro padre del niño. La
alienación parental es impulsado por la falsa creencia de que el
progenitor rechazado es malo, peligroso, o no digno de afecto. Cuando el fenómeno es reconocido correctamente, la enfermedad es prevenible y tratable en muchos casos.DSM-5
incluye ahora los nuevos diagnósticos de "maltrato psicológico
infantil" y "niño afectado por la relación parental angustia." Por otra
parte, "el problema relacional entre padres e hijos" se refiere al
concepto de alienación parental, a pesar de las palabras reales
"alienación parental" son no en el DSM-5. Dependiendo de las circunstancias, cada uno de estos tres diagnósticos se puede utilizar en los casos de alienación parental.
- Maltrato psicológico infantil se define como "actos verbales o simbólicas no accidentales por los padres o cuidadores que resultan de un niño, o un potencial razonable para producir, en un daño psicológico significativo para el niño." En muchos casos, el comportamiento del progenitor alienador constituye psicológico infantil abuso.
- Niños afectados por la relación con los padres de socorro debe utilizarse "cuando el objeto de atención clínica es los efectos negativos de la relación parental discordia (por ejemplo, altos niveles de conflicto, angustia o menosprecio) sobre un niño en la familia, incluidos los efectos en la salud mental del niño u otros trastornos físicos. "Esa es una muy buena descripción de cómo la alienación parental se produce.
- Problema relacional entre padres e hijos tiene ahora un debate en el texto del DSM-5. La discusión se explica que las dificultades cognitivas en un problema relacional entre padres e hijos "pueden incluir atribuciones negativas de las intenciones del otro, la hostilidad hacia o culpabilización del otro, y los sentimientos injustificados de distanciamiento." Esa es una muy buena descripción de la vista de los alienados de un niño padre.
El Grupo de Estudio de la Alienación Parental consiste en un grupo altamente acreditado de profesionales del derecho y otras personas que tienen experiencia en la identificación y el tratamiento de la alienación parental salud mental. El Grupo de Estudio de la Alienación Parental inicialmente propuesta en 2008 que la alienación parental debe ser incluido en el DSM -5. Su propuesta completa fue publicada como Alienación Parental, el DSM-5, y la CIE-11 (Charles C Thomas Publishers, 2010). El Grupo de Estudio de la Alienación Parental incluye 130 personas procedentes de 30 países.
Aquí, las conclusiones tras la publicación del DSM-V en palabras del Dr. William Bernet
Dr. William Bernet is a professor of psychiatry at and his research is in forensic psychiatry, in particular effects of divorce, child custody disputes, child maltreatment, and methodology of distinguishing true vs. false allegations of child sexual abuse. Dr. Bernet is the author of is the author of Parental Alienation, DSM-5, and ICD-11 and other books.
Welcome, Dr. Bernet. We’ve been receiving conflicting
information over the past few weeks. Is parental alienation (PA) listed
as a disorder in the DSM-5?
The actual words, “parental alienation,” are not in DSM-5. We were
told about three years ago that the leadership of the DSM-5 Task Force
did not consider PA to be a mental disorder because the condition “is
not located in the child.”
They said that PA should be considered a type of relational problem
and they pointed out that DSM already had a condition called
parent-child relational problem. They thought that PA was simply a type
of parent-child relational problem. We responded that the Task Force
should state that explicitly in the discussion of parent-child
relational problem in DSM-5.
In DSM-5, the description of parent-child relational problem does
allude to PA, but unfortunately does not include those actual words. The
discussion explains that cognitive problems in parent-child relational
problem “may include negative attributions of the other’s intentions,
hostility toward or scapegoating of the other, and unwarranted feelings
of estrangement.”
That is a pretty good description of a child’s view of the alienated
parent. That is, the child attributes negative intentions to almost
everything the alienated parent does; the child scapegoats the alienated
parent by persistently blaming him or her for every bad happenstance
that occurs; and the child experiences unwarranted negative feelings and
attitudes toward the alienated parent.
The authors of DSM-5 clearly were describing PA in the discussion of
parent-child relational problem, but they went out of their way to avoid
using the actual words, “parental alienation.”
The DSM-5 has two important new diagnoses that can also be used by
clinical and forensic practitioners in cases involving PA. There is a
new diagnosis called child affected by parental relationship distress,
which should be used “when the focus of clinical attention is the
negative effects of parental relationship discord (e.g., high levels of
conflict, distress, or disparagement) on a child in the family,
including effects on the child’s mental or other physical disorders.”
That is a good description of how PA comes about, in that it describes
how children are injured during high-conflict separation and divorce,
especially when the parents experience distress and persistently
disparage the other parent.
The second new diagnosis in DSM-5 is child psychological abuse, which
is defined as “nonaccidental verbal or symbolic acts by a child’s
parent or caregiver that result, or have reasonable potential to result,
in significant psychological harm to the child.” In many instances, the
behavior of the alienating parent constitutes child psychological
abuse. When these three diagnoses are considered, it is clear that DSM-5
is a great improvement over the previous editions of DSM when it comes
to identifying, classifying, and diagnosing PA.
The plan is for DSM to be revised and updated on a continual basis,
not just every 20 years, which is why this edition is called DSM-5
rather than DSM-V. In future years, we will see DSM-5.1, DSM-5.2, and so
on. As time goes on, we hope that the leadership of DSM-5 will lose
some of their resistance to the words “parental alienation.” They are
unlikely to adopt a diagnosis of PA with its own separate coding number,
but they could easily say that parent-child relational problem or child
affected by parental relationship distress sometimes takes the form of
PA, and then give a brief definition of PA.
Please explain why it important for PA to be recognized in the DSM.
Why does this matter? (1) To improve clinical care of families
affected by PA. Most of the textbooks that are used to teach the next
generation of mental health professionals are based on the most recent
edition of DSM. If PA is present in DSM – either the concept or the
actual words – it is much more likely that mental health students and
trainees will learn the causes, manifestations, and treatment for PA.
(2) To improve research regarding PA. We need to have consistent
definitions of PA, which have proven validity and reliability, in order
for research personnel to study the causes, manifestations, and
treatment for PA. (3) For legal purposes. We need to move past the era
of repeatedly debating in court whether PA really exists. If PA is in
DSM, it will usually be accepted in court as a real problem that needs
to be addressed.
More about Parental Alienation with Dr. William Bernet, soon.
William Bernet, M.D., a graduate of Harvard Medical School, has lived
in Tennessee since 1988. He is a professor emeritus in the Department
of Psychiatry at Vanderbilt University School of Medicine. Dr. Bernet is
board certified in general psychiatry, child psychiatry, and forensic
psychiatry. As an expert in forensic psychiatry, Dr. Bernet has
testified in 34 counties in Tennessee and in 18 other states.
Dr. Bernet has published on a variety of subjects, including: group
and individ¬ual therapy with children and adolescents; humor in
psychother¬apy; forensic child psychiatry; parental alienation; child
maltreatment; true and false allegations of abuse; satanic ritual abuse;
reincarnation; child custody and visitation; testimony regarding
behavioral genomics; and risk management.
In 2001, Dr. Bernet and Dr. John Meeks published The Fragile
Alliance: An Orientation to the Psychiatric Treatment of the Adolescent,
5th edition. In 2007, Dr. Bernet and Judge Don R. Ash published
Children of Divorce: A Practical Guide for Parents, Therapists,
Attorneys, and Judges. In 2010, Dr. Bernet published Parental
Alienation, DSM-5, and ICD-11. His next book will be Parental
Alienation: The Handbook for Mental Health and Legal Professionals
(2013), edited by Demosthenes Lorandos, William Bernet, and Richard
Sauber.
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